Melodifestivalen

I fyra år, sedan 2011, har Ineko Creative haft förtroendet att utveckla Melodifestivalens grafiska profil, på uppdrag av arrangören Live Nation.

I Melodifestivalen spelas allt ifrån ballader till techno och hårdrock, publiken är ung, gammal, bor i stora städer och i små. Att tilltala en så bred publik som möjligt inom de ledord som SvT vill förmedla – men samtidigt ha en vass profil som bottnar i Melodifestivalens anda, är vårt uppdrag.

Sedan 2011 har vi gått från ett stilrent skandinaviskt tema, via lyx, live- och arenakänsla till årets abstrakta färgglada motiv. En randig modern bakgrund vars ofullständighet lämnar utrymme för fantasi och tolkningar, men som med de starka färgernas identitet ändå förmedlar Melodifestivalen. Det har använts i allt från dagspressannonsering, arenalayout och till mössor som såldes på arenan som merchendise.

Veckan innan sändningarna och turnén startade annonserades det via Adshels runt om i Sverige med en rörligare variant av motivet som öppnats upp likt en ridå eller en eld som börjar flamma. Allt för betraktarens öga att lägga in sina egna värderingar och tolkningar i. Med budskapet ”Miljoner känslor” fastslogs genomslagskraften hos det svenska folket i både tittare och åsikter.

Låt oss berätta mer

Jessica Ramkloo

Ställföreträdande byråledare

Telefon: 010-212 22 51
Mobil: 0709-15 31 85